El og varmeregnskab

Nu er din opgørelse for el og varme for 2016 kommet ind af brevsprækken for de beboere, der har boet i Morbærhaven i løbet af 2016.

Da mange har svært ved at forstå opgørelsen kommer her en lille guide til at forstå den.

Der er 3 scenarier:

  • Du skal have penge tilbage (Tilbagebetaling)
  • Du skal betale ekstra (Efterbetaling)
  • Du skal have penge tilbage for den ene og skal betale ekstra for den anden

Hvis du skal have penge tilbage bliver beløbet modregnet din husleje i maj, hvilket medfører en lavere husleje i maj. Hvis man er rigtig god til at spare på el og varme kan man være heldig, at beløbet bliver større end huslejen og derfor får man indbetalt det overskydende beløb på ens bankkonto.

Hvis du skal betale ekstra bliver beløbet påført huslejen i juni. Det betyder, at din husleje i juni bliver højere. Du skal derfor betale både husleje og det beløb du skylder.

Hvis du både skal have penge tilbage og skal betale ekstra så bliver der IKKE modregnet. Det vil sige, at du skal have penge tilbage i maj, som modregnes huslejen samt at du skal betale det ekstra beløb og husleje i juni.

Eksempel på en person, der både skal have penge tilbage og som skal betale ekstra: Du skal have 500,- tilbage på el, men skal betale 300,- ekstra i varme, så bliver der IKKE modregnet. Du får en 500,- nedsættelse af din husleje i maj og skal betale de 300,- ekstra i juni sammen med din husleje, hvilket vil sige, at din husleje bliver 300,- højere i juni.

De enkelte beløb står i nederste højre hjørne. Derudover så er det vigtigt, hvis man er flyttet ind i løbet af 2016 at man tjekker at navnet er rigtigt. Man får en opgørelse over ens boperiode i 2016, så man hæfter ikke for en lejer, der har boet i Morbærhaven frem til fx 1. september 2016. I dette eksempel gælder ens opgørelse fra 1. september og resten af 2016.

Hvis du er flyttet i løbet af 2016 ud af Morbærhaven kommer der et brev med opgørelsen og hvis du skylder penge er der et girokort med. Hvis du skal penge tilbage bliver beløbet sat ind på din bankkonto.