Papirarbejdet ved at flytte

Betalingsservice
Du skal betale husleje når du bor i Morbærhaven. Boligselskabet er faktisk ikke forpligtet til at sende dig en huslejeopkrævning – du skal selv kunne regne ud, at du ikke får lov at bo gratis, – men boligselskabet vil normalt gøre sit yderste for at sende dig huslejeopkrævning. Betaler du ikke din husleje har boligselskabet ret til – efter en enkelt rykker – at ophæve din lejeaftale med blot tre dages varsel. Gør derfor dig selv en tjeneste, og tilmeld din husleje til betalingsservice.
Forsikringer
Det er ærgerligt at få indbrud i sin lejlighed men endnu mere ærgerligt, hvis man ikke er forsikret. I nogle tilfælde vil du stadig være dækket af dine forældres forsikring. El­lers bør du overveje at tegne egne forsikringer. De fleste forsikringsselskaber har sær­lige ungdoms-forsikringer, men ikke alle vil tegne forsikringer til beboere i ungdoms­boliger. Du må forberede dig på at kontakte flere forsikringsselskaber.
Bemærk, at du ikke er dækket af boligselskabets forsikring. Det eneste det dækker er ydre skader på bygningerne.
Meld flytning til folkeregisteret
Efter loven skal du melde flytning senest 5 dage efter flytningen. Meldingen skal ske til folkeregisteret i den kommune du flytter til, altså her Albertslund Kommune. Du kan melde flytning i borgerservice på Albertslund Bibliotek. Du kan også gøre det on­line, – se på borger.dk – under “flytning”.
Meld flytning til postvæsenet
I postbutikken kan du få en flytteblanket så post bliver omdirigeret til din nye adresse. Dette kan også gøres online på post.dk
Undersøg, om du er berettiget til boligsikring
Boligsikring er en kommunal støtte til fattige lejere. Størrelsen er altså afhængig af din skatteindkomst. Du skal henvende dig i borgerservice på Albertslund Bibliotek for at søge boligsikring. Det skader ikke at spørge og mange, nye beboere i Morbær­haven er berettigede til boligsikring. Boligsikring kan også søges online på borger.dk