Istandsættelse

I hvilken stand skal lejligheden være ved fraflytning?
I Morbærhaven vedligeholdes lejlighederne efter den såkaldte A-ordning. Det betyder, at du selv skal stå for vedligeholdelsen i bo-perioden. De tekniske installationer repareres af boligselskabet, men det er stadig dit ansvar at fejlmelde dem.
Boligselskabet overtager desuden gradvist udgifterne til normal vedligeholdelse af vægge, gulve, glatplader og lofter med 1,5% hver måned.
Denne vedligeholdelse kaldes for “normalistandsættelsen”. Har du boet i lejligheden i mere end 5 år og 6 måneder, vil nytapetsering, gulvlakering og maling af vægge og eventuelt lofter være helt på boligselskabets regning. Dette gælder dog ikke, hvis der er tale om mislighold, mislighold skal du under alle omstændigheder betale.
Misligehold kan f.eks. være, hvis der er forekommet en vandskade af loftet, og du ikke har reageret i tide, så det kunne være forebygget. Borehuller i væggene er normalt ikke misligehold, men hvis f.eks. en hund har gnavet i gipsvæggene på 1. sal i en hems, er det misligehold.
Du skal være opmærksom på, at malede eller lakerede træflader, som døre, skabslåger og det indre af skabene ikke er en del af normalistandsættelsen. Reparation af disse skal du altså selv betale for, uanset hvor længe du har boet i lejligheden. Husk du kun skal aflevere lejligheden i samme stand som du modtog den. Se din indflytningsrapport for de ting du har påpeget som fejl eller mangel.
Hvis du selv vil male og/eller lakere
Vil du selv male væggene skal det være med hvid, vandbaseret, mat væg-maling.
Du skal selv vedligeholde de larkerede og malede flader herunder køkkenskabe, døre, dørkarme, radiatorbænk, vindueskarme, partiet imellem vinduerne og over vinduerne – samt parketgulvene.
Har du boet længe i din lejlighed eller er du ryger, kan du være ret sikker på, at de malede træflader skal nymales senest ved fraflytning. De skal males med en vandbaseret acrylmaling.
Vigtigt: Træfladerne skal affedtes først med salmiakspiritus.
Du kan købe den rette type maling på Administrationskontoret og Beboerkontoret.
Selv hvis du har været meget påpasselig med dit gulv, skal det næsten altid have en gang lak ved fraflytning. Det er meget svært at lakere gulv, og du skal kun kaste dig over den opgave, hvis du er en ferm håndværker. Du skal bruge en vandbaseret lak: Junkers Blitsa Strong Mat.
Vigtigt: Det gamle lak-lag skal slibes først. Gulvene må ikke høvles.
Du skal gøre rent
Selvom rengøring er omfattet af den såkaldte normalistandsættelse, skal du aflevere en rimeligt rengjort lejlighed. Rengøring i normalistandsættelsen regnes for rengøring efter håndværkerne.
I detaljer betyder dette:
Lejligheden skal være ryddet, – det gælder også køleskab og skabe.
I køkkenet:
Køleskabet skal være rengjort og isfrit. Køkkenbordet skal være rent og der må ikke være “sørgerande” rundt om kogepladerne eller i vasken – heller ikke i siden. Filteret i udsugningen over kogepladerne skal være rengjort.
På badeværelset
Skal følgende være iorden:

  1. Skal toilettet være rent og kalkfrit – også under vandoverfladen.
  2. Håndvasken skal være ren og kalkfri.
  3. Fliserne i brusenichen skal være kalkfri . mærk efter med en hånd og sammenlign med fliserne overfor toilettet, – hvis du kan mærke forskel er fliserne i brusenichen ikke rene nok.
  4. Gulvet i badeværelset skal være rent og kaltfrit, husk også kanten langs væggene. Men pas på! Gulvet er terazzogulv som ikke tåler normal afkalker. Kalk- og smudsrende fjernes med brun sæbe og eventuelt en rens-let-svamp.

I stuen

  1. Gulvet skal være vasket (med mindre du lige har lakeret det)
  2. Radiatorbænken rengjort – Det kan være svært at se om den er ren, men en god tommelfingerregel er, at den skal være fri for synlige spindelvæv, eventuelle hunde/kattehår, papirstrimler osv.
  3. I hemslejligheder skal trappen vaskes og skunken rydes.

Husk også at fjerne eventuelle cykler og ejendele i depotrummet.

Forsyn
I praksis er det meget svært at lave løbende vedligeholdelse i så lille en lejlighed. Derfor vælger de fleste, at sætte lejligheden grundigt i stand umiddelbart inden fraflytning. I den forbindelse oplever vi, at folk nogle gange bruger en masse kræfter på de forkerte ting.
Hvis du har boet her i mere end 5 år og 6 måneder, er det f.eks. spild af kræfter, at gå igang med at tapetsere og male væggene, da dette allerede er dækket 100 % af boligselskabet over normalistandsættelsen. Allerede efter 4 år kan det dårligt svare sig, da du allerede har tjent 70% ind.
Det kan derfor anbefales at bede om et forsyn. Det betyder, at du går op på Administrationskontoret og laver en aftale med inspektøren eller inspektørassistenten om at han/hun kommer over og gennemgår din lejlighed med dig og giver dig råd om, hvad der kan betale sig for dig at sætte i stand selv.
Rådgivningen er dog kun vejledende, da lejligheden jo som regel stadig vil være møbleret, når forsynet finder sted. Du skal selvfølgelig lave en aftale om forsyn i god tid inden du flytter, så du rent faktisk har tid til at udføre arbejdet.
Tip: Undgå ærgelige småudgifter
Selv hvis du ikke har kræfter eller evner til at sætte din lejlighed i stand er der nogle småting, som du godt kan fikse, og så spare dig for nogle udgifter.
Hvis et dørhåndtag er knækket, en rist ødelagt i radiatorbænken eller en af hasperne til skabene er knækket, kan du købe nye på Administrationskontoret og selv udskifte dem.
Men det gælder kun hvis du gør det inden fraflytningsdagen. Skal delene udskiftes efter du er fraflyttet, koster det prisen på delene + en håndværkerløn til den håndværker, som skal over i din gamle lejlighed og skifte tingene.
Det samme gælder pærerne i køkkenet og på badeværelset: Du skal efterlade køkken og badeværelset med korrekt belysning. Dvs. et 15 watts lysstofrør over køkkenvasken, et 9 watts kompaktrør i loftet og i lampen på badeværelset.