Boligselskabsvedtægter

Vedtægter

Senest ændret på repræsentantskabsmødet 28-05-2025

 

Normalvedtægter for en almen boligorganisation, der har et repræsentantskab som øverste myndighed.

Regler og vedtægter

Den almene boligorganisation Albertslund Ungdomsboliger (AUB)

Kapitel 1: Navn, hjemsted og formål

§ 1 Boligorganisationens navn er Albertslund Ungdomsboliger.

Stk. 2. Organisationen har hjemsted i Albertslund Kommune.

§ 2 Boligorganisationen er organiseret uden oprindelig egenkapital og uden
medlemsindskud.

§ 3 Boligorganisationens kerneaktivitet er at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og
modernisere støttet boligbyggeri i overensstemmelse med reglerne i lov om almene
boliger m.v.

Stk. 2. Organisationen kan udover den virksomhed, der er nævnt i stk. 1, udføre aktiviteter,
som har en naturlig tilknytning til boligerne og administrationen af disse, eller som er
baseret på den viden, som organisationen har oparbejdet.

Kapitel 2: Medlemskab og kapitalforhold

§ 4 Som medlemmer af boligorganisationen anses dennes lejere og enhver, der er
opnoteret på organisationens venteliste.

Stk. 2. Senest ved indgåelse af lejekontrakt skal organisationen udlevere et eksemplar af
organisationens vedtægter til det pågældende medlem.

 

§ 5 Hvis boligorganisationen er organiseret med medlemsindskud, indskyder hvert
medlem ved indgåelse af lejekontrakt et medlemsindskud, som indgår i organisationens
formue som ansvarlig kapital. Indskuddet forrentes ikke. Repræsentantskabet kan beslutte
fremtidige ændringer af indskuddets størrelse.

Stk. 2. Medlemmerne hæfter kun med det betalte medlemsindskud.

Stk.3. Et medlem kan ikke modregne sin forpligtelse til at betale medlemsindskud med
fordringer på organisationen.

Stk. 4. Overgår retten til en bolig til en anden person efter reglerne i §§ 70-75 i lov om leje
af almene boliger (almenlejeloven), indtræder den nye lejer i retten til medlemsindskuddet.

Stk. 5. Når et medlemskab ophører, tilbagebetales medlemsindskuddet. Dette gælder dog
kun, hvis ingen er indtrådt i retten til medlemsindskuddet efter stk. 4, og hvis den
ansvarlige kapital, der udgøres af medlemsindskuddene, er i behold.

 

Kapitel 3: Boligorganisationens ledelse

Repræsentantskabet

§ 6 Repræsentantskabet er boligorganisationens øverste myndighed.

Stk. 2. Repræsentantskabet består af organisationens bestyrelse og 9 repræsentanter for
hver afdeling, jf. §§ 12 og 15. De afdelingsvalgte repræsentantskabsmedlemmer skal være
boliglejere eller myndige husstandsmedlemmer til boliglejere i den pågældende afdeling.
Formanden for organisationens bestyrelse er tillige formand for repræsentantskabet.

Stk. 3. Repræsentantskabet træffer beslutning om følgende forhold:

1.  Valg af revisor.

2. Hvorvidt boligorganisationen helt eller delvist skal administreres af en forretningsfører,
herunder af en almen administrationsorganisation.

3. Boligorganisationens administrations- og byggepolitik.

4. Erhvervelse eller salg af boligorganisationens ejendomme.

5. Væsentlig forandring af boligorganisationens ejendomme.

6. Boligorganisationens grundkøb.

7. Boligorganisationens iværksættelse af nyt byggeri.

8. Nedlæggelse af en afdeling.

9. Ændring af vedtægterne.

10. Opløsning af boligorganisationen.

11. Frikøb af en tinglyst tilbagekøbsklausul, der påhviler en afdeling, der er oprettet før den
1. juli 2000.

12. Pantsætning af boligorganisationens ejendomme.

Stk. 4. Repræsentantskabet godkender organisationens vedtægter, årsregnskab og
beretning.

Stk. 5. Repræsentantskabet godkender endvidere afdelingernes regnskaber og træffer
beslutning om følgende forhold vedrørende almene boligafdelinger og
servicearealafdelinger:

  1. Erhvervelse eller salg af afdelingernes ejendomme.
  2. Overgang af en afdeling fra en boligorganisation til en anden.
  3. Opdeling eller sammenlægning af afdelinger.
  4. Væsentlig forandring af afdelingernes ejendomme.
  5. Grundkøb.
  6. Iværksættelse af nyt byggeri.
  7. Pantsætning af afdelingernes ejendomme.
  8. Fælles afdelingsmøde og fælles afdelingsbestyrelse for flere afdelinger.

Stk. 6. Repræsentantskabet kan beslutte at delegere kompetencen på et eller flere af de
områder, der er nævnt i stk. 5, til organisationens bestyrelse.

Stk. 7. Repræsentantskabet kan til enhver tid beslutte, at en kompetence, som udøves af
organisationens bestyrelse, skal udøves af repræsentantskabet.

§ 7. Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år inden 6 måneder efter
regnskabsårets afslutning. Dagsordenen for mødet skal omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Aflæggelse af bestyrelsens årsberetning, herunder om forretningsførelsen for det senest
    forløbne år.
  3. Endelig godkendelse af boligorganisationens og afdelingernes årsregnskab med
    tilhørende revisionsberetning og forelæggelse af budget.
  4. Behandling af eventuelt indkomne forslag.
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter for disse.
  6. Valg af revisor.
  7. Eventuelt.

Stk. 2. Formand og evt. næstformand vælges af repræsentantskabet. Formanden skal
være beboervalgt.

§ 8. Det ordinære repræsentantskabsmøde indkaldes af formanden med mindst 4 ugers
varsel ved brev til samtlige repræsentantskabsmedlemmer. Efter aftale med et
repræsentantskabsmedlem kan indkaldelse af dette medlem ske elektronisk. Indkaldelsen
skal angive tid og sted for repræsentantskabsmødet samt dagsorden.

Stk. 2. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde afholdes, når bestyrelsen finder anledning
til det, når et tidligere repræsentantskabsmøde har besluttet det, eller når mindst 2/3 af
repræsentantskabsmedlemmerne skriftligt anmoder om at få et angivet emne behandlet. I
sidstnævnte tilfælde afholdes mødet senest 3 uger efter, at anmodningen er modtaget.
Indkaldelse til ekstraordinært repræsentantskabsmøde skal ske med mindst 2 ugers
varsel. Indkaldelsen skal angive tid og sted for repræsentantskabsmødet samt dagsorden.
Når ekstraordinært repræsentantskabsmøde har været afholdt, kan nyt ekstraordinært
repræsentantskabsmøde om samme emne først finde sted efter afholdelse af ordinært
repræsentantskabsmøde, jf. dog § 12, stk. 4, 5. pkt.

Stk. 3. Dagsordenen for repræsentantskabsmødet skal gøres tilgængelig for
boligorganisationens lejere samtidig med, at repræsentantskabsmedlemmerne indkaldes
eller kort tid derefter.

§ 9. Ethvert repræsentantskabsmedlem har ret til at få et angivet emne behandlet på
repræsentantskabsmødet. Forslag, der ønskes optaget på dagsordenen for det ordinære
repræsentantskabsmøde, skal være indsendt til bestyrelsen senest 2 uger før mødet.
Indsendte forslag skal udsendes til repræsentantskabsmedlemmerne senest 1 uge før
mødet, jf. § 8, stk. 1. Efter aftale med et repræsentantskabsmedlem kan forslag udsendes
til dette medlem elektronisk.

§ 10. Hvert medlem af repræsentantskabet har 1 stemme.

§ 11. Beslutning træffes af de tilstedeværende ved almindeligt stemmeflertal. Når 1/3 af
repræsentantskabsmedlemmerne forlanger det, skal afstemningen være skriftlig. Forslag
om ændring af vedtægterne eller opløsning af boligorganisationen kan kun vedtages, hvis
2/3 af repræsentantskabsmedlemmerne er mødt, og hvis 2/3 af de afgivne stemmer er for
forslaget. Er mindre end 2/3 mødt, men mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget,
afholdes nyt møde inden 2 uger. På dette møde kan forslaget – uanset antallet af
fremmødte – vedtages, hvis 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Stk. 2. I en protokol optages et kort referat af forhandlingerne. Referatet underskrives af
dirigenten og formanden. En udskrift af protokollen skal gøres tilgængelig for
organisationens lejere senest 6 uger efter mødets afholdelse.

Bestyrelsen
§ 12. Bestyrelsen består af 5 medlemmer inklusive formanden. Repræsentantskabet
vælger 3 medlemmer til bestyrelsen blandt boligorganisationens boliglejere og disses
myndige husstandsmedlemmer. Herudover vælges eller udpeges 1 medlem af Albertslund
Kommunalbestyrelsen, samt 1 medlem efter indstilling fra repræsentantskabet. Samtidig
med valg og udpegning af medlemmer vælges og udpeges suppleanter for disse.

Stk. 2. Bestyrelsen skal bestå af et ulige antal medlemmer. Mindst halvdelen af
bestyrelsens medlemmer skal være beboere i organisationen. Formanden eller
næstformanden skal være beboer i organisationen.

Stk. 3. Medlem af bestyrelsen kan ikke være:

  1. Borgmesteren i den tilsynsførende kommune.
  2. Rådmanden, i Københavns Kommune borgmesteren, for den magistratsafdeling hvortil
    tilsynet med de almene boligorganisationer er henlagt.
  3. Formanden for det udvalg, hvortil tilsynet med almene boligorganisationer i kommunen
    er henlagt.
  4. Ansatte i den del af den kommunale forvaltning, der udøver tilsynet med de almene
    boligorganisationer i kommunen.

Stk. 4. Hvert andet år afgår formanden. Af bestyrelsens øvrige medlemmer afgår halvdelen
hvert år. Afgangsordenen bestemmes for samtidig valgte eller udpegede medlemmer ved
lodtrækning og ellers ved den rækkefølge, som medlemmerne er valgt eller udpeget i.
Genvalg og genudpegning kan finde sted. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den, der har valgt eller udpeget den pågældende. For eventuelt
kommunalbestyrelsesudpegede medlemmer finder reglerne i lov om kommunernes
styrelse anvendelse.

Stk. 5. Afgår et bestyrelsesmedlem valgt af repræsentantskabet, indtræder en af de valgte
suppleanter. Findes der ingen suppleanter, indkalder bestyrelsen til ekstraordinært
repræsentantskabsmøde til valg af bestyrelsesmedlem og suppleanter. Afgår et
bestyrelsesmedlem valgt eller udpeget af andre, indtræder den pågældendes suppleant.
Findes ingen suppleant, retter bestyrelsen henvendelse til den, der har valgt eller udpeget
det pågældende bestyrelsesmedlem, med henblik på valg eller udpegning af et nyt
bestyrelsesmedlem og suppleant.

Stk. 6. Suppleanter indkaldes, når bestyrelsesmedlem fratræder mellem to på hinanden
følgende ordinære repræsentantskabsmøder. Findes ingen suppleanter, indkaldes til
ekstraordinært repræsentantskabsmøde til valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

Stk. 7. Ved en forretningsorden træffer bestyrelsen nærmere bestemmelser om udførelsen
af sit hverv.

§ 13. Bestyrelsen har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger.
Bestyrelsen er ansvarlig for driften, herunder for at udlejning, budgetlægning,
regnskabsaflæggelse, lejefastsættelse og den daglige administration sker i
overensstemmelse med de gældende regler. Bestyrelsen er desuden ansvarlig for at
udarbejde og indsende dokumentationsmateriale til brug for styringsdialogen med
kommunalbestyrelsen til kommunalbestyrelsen.

Stk. 2. Hvert år godkender bestyrelsen årsregnskaber for organisationen og for dens
enkelte afdelinger efter forudgående godkendelse af afdelingsbestyrelsen og eventuelt
afdelingsmødet, jf. § 15, stk. 4. Herudover foretager bestyrelsen inden regnskabsårets
udløb den endelige godkendelse af afdelingernes budgetter for det følgende regnskabsår
efter forudgående godkendelse på de ordinære afdelingsmøder, jf. § 15, stk. 1. Endelig
vedtager bestyrelsen hvert år inden regnskabsårets udløb budget for organisationen.

Stk. 3. Som leder af den daglige drift kan bestyrelsen ansætte en forretningsfører eller en
direktør. Det bestemmes ved forretningsordenen, hvorvidt nødvendig medhjælp for
forretningsføreren eller direktøren kan antages af denne eller skal ansættes af
bestyrelsen.

Stk. 4. Organisationen og dens afdelinger forpligtes ved underskrift af den samlede
bestyrelse. Er der ansat en forretningsfører eller direktør, kan organisationen tegnes af to
bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være bestyrelsens formand eller
næstformand, i forening med forretningsføreren eller direktøren. Organisationens
bestyrelse kan meddele en forretningsfører, herunder en almen
administrationsorganisation, fuldmagt til at forpligte organisationen og de enkelte
afdelinger.

§ 14. Bestyrelsesmøde indkaldes af formanden, eller i dennes fravær af næstformanden,
når der skønnes at være behov herfor, samt når 2 medlemmer af bestyrelsen anmoder
herom. Dagsordenen for bestyrelsesmødet gøres tilgængelig for boligorganisationens
lejere samtidig med, at der indkaldes til mødet eller kort tid derefter.

Stk. 2. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller næstformanden og yderligere
mindst 1 medlem er til stede.
Stk. 3. Beslutning træffes af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer ved almindeligt
stemmeflertal. Står stemmerne lige, gør formandens eller i dennes fravær
næstformandens stemme udslaget.
Stk. 4. I en protokol optages et kort referat af forhandlingerne. Referatet underskrives af
formanden eller i dennes fravær næstformanden. En udskrift af protokollen skal gøres
tilgængelig for organisationens lejere senest 4 uger efter mødets afholdelse.

 

Kapitel 4: Afdelingernes ledelse

§ 15. Hvert år afholdes inden 3 måneder før næste regnskabsårs begyndelse ordinært,
obligatorisk afdelingsmøde i hver afdeling. I en ny afdeling afholdes afdelingsmøde første
gang inden 6 måneder efter, at indflytning har fundet sted. Det påhviler
boligorganisationens bestyrelse at indkalde til det første afdelingsmøde. De følgende
afdelingsmøder indkaldes af afdelingens bestyrelse. Indkaldelse skal ske med mindst 4
ugers varsel ved brev til samtlige husstande i afdelingen. Efter aftale med en lejer kan
indkaldelse af denne ske elektronisk. Indkaldelsen skal angive tid og sted for
afdelingsmødet samt dagsorden.

Stk. 2. Dagsordenen for afdelingsmødet skal, jf. dog stk. 4 og 6, omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent.
  2. Fremlæggelse af beretning for perioden siden sidste møde samt godkendelse af
    afdelingens driftsbudget for det kommende år.
  3. Behandling af eventuelt indkomne forslag.
  4. Valg af afdelingsbestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
  5. Eventuelt valg af repræsentantskabsmedlemmer.
  6. Eventuelt.

Stk. 3. Fremsætter mindst 50 pct. af afdelingsmødets stemmeberettigede deltagere krav
herom, skal godkendelse af afdelingens driftsbudget ske ved urafstemning blandt
afdelingens boliglejere efter reglerne i § 18, stk. 4.

Stk. 4. Afdelingsmødet kan beslutte, at årsregnskab skal forelægges afdelingsmødet til
godkendelse. Er dette besluttet, skal der inden 5 måneder efter regnskabsårets slutning
afholdes yderligere et ordinært afdelingsmøde i den pågældende afdeling
(regnskabsmødet). Afdelingsmødet træffer i sådanne tilfælde tillige beslutning om, på
hvilket af de to ordinære afdelingsmøder valg af afdelingsbestyrelse og eventuelt valg af
repræsentantskabsmedlemmer skal finde sted (valgmødet). Afholdes der to ordinære
afdelingsmøder, sker fremlæggelse af årsberetning på regnskabsmødet.

Stk. 5. Afdelingsmødet træffer beslutning om afdelingsbestyrelsens størrelse.
Afdelingsbestyrelsen skal bestå af et ulige antal medlemmer. Valgbare som medlemmer til
afdelingsbestyrelsen er boliglejere i afdelingen og disses myndige husstandsmedlemmer.

Stk. 6. Det afdelingsmøde, hvor der vælges bestyrelsesmedlemmer, beslutter, om
afdelingsmødet eller afdelingsbestyrelsen vælger formand for afdelingsbestyrelsen, og om
afdelingsmødet eller afdelingsbestyrelsen vælger medlemmer til repræsentantskabet. Har
et afdelingsmøde besluttet, at repræsentantskabsmedlemmerne vælges af
afdelingsbestyrelsen, har denne beslutning gyldighed, indtil et senere afdelingsmøde efter
forslag herom, jf. § 18, stk. 3, træffer anden beslutning.

Stk. 7. Ekstraordinært afdelingsmøde afholdes, når afdelingsbestyrelsen finder anledning
til det, når mindst 25 pct. af husstandene i afdelingen ønsker et angivet emne behandlet,
når afdelingsmødet på et tidligere tidspunkt har truffet beslutning herom, eller når
organisationens bestyrelse anmoder afdelingsbestyrelsen herom. Indkaldelse til
ekstraordinært afdelingsmøde skal ske med mindst 2 ugers varsel. Indkaldelsen skal
angive tid og sted for afdelingsmødet samt dagsorden. Efterkommer afdelingsbestyrelsen
ikke inden 2 uger en anmodning om indkaldelse til ekstraordinært afdelingsmøde,
foretages indkaldelsen af organisationens bestyrelse. Når ekstraordinært afdelingsmøde
har været afholdt, kan nyt ekstraordinært afdelingsmøde om samme emne først finde sted
efter afholdelse af ordinært, obligatorisk afdelingsmøde, jf. dog § 20, stk. 3, 5. pkt.

§ 16. Afdelingsmødet kan beslutte, at digitale værktøjer inddrages i afholdelsen af
kommende afdelingsmøder. Det kan herunder besluttes, at afstemninger under
anvendelse af et betryggende afstemningssystem kan foretages digitalt inden for en frist
på højst 7 dage efter afholdelse af et afdelingsmøde.

Stk. 2. Det digitale værktøj, der anvendes, skal være tilgængeligt for alle afdelingens
beboelseslejere og disses myndige husstandsmedlemmer. Herudover skal det digitale
værktøj være tilgængeligt for enhver, der ifølge § 18, stk. 2, har adgang til afdelingsmødet.
Disse må dog ikke have adgang til at deltage i eventuelle afstemninger. Andre end de i 1.
og 2. pkt. nævnte må kun have læseadgang til det digitale værktøj. Der må ikke ved
anvendelsen af digitale værktøjer stilles krav om profil på sociale medier.

Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelse af digitale værktøjer i afholdelsen af
afdelingsmødet, at:

  1. Forslag til behandling på afdelingsmødet tillige kan fremsættes ved brev eller e-mail.
  2. Opstilling af kandidater tillige kan ske på afdelingsmødet.

Stk. 4. Hvis der er truffet beslutning om, at afstemning kan ske digitalt efter afholdelsen af
afdelingsmødet, er det yderligere en betingelse, at:

  1. Afstemningstemaerne formuleres endeligt før afslutning af afdelingsmødet.
  2. Afstemning tillige kan ske ved brev inden for samme afstemningsperiode, som er fastsat
    for den digitale afstemning. Stemmesedler skal efter anmodning udleveres fra dagen efter
    afdelingsmødet og indtil fristen for afstemning udløber.
  3. Eventuelle afstemninger på afdelingsmødet foretages skriftligt.
  4. Alle stemmer optælles samtidig umiddelbart efter afstemningsperiodens udløb.
  5. Det sikres, at ingen husstand kan afgive flere stemmer, end den har ret til efter
    vedtægterne.

Stk. 5. Der kan ikke begæres urafstemning om emner, hvor afstemning gennemføres efter
stk. 1.

§ 17. Budget for det kommende år for vedkommende afdeling udsendes til samtlige
husstande i afdelingen senest 1 uge før det ordinære, obligatoriske afdelingsmøde.
Afholdes der ikke regnskabsmøde, jf. § 15, stk. 4, udsendes desuden det sidst godkendte
årsregnskab.

Stk. 2. Har afdelingsmødet besluttet, jf. § 15, stk. 4, at afdelingens regnskab skal
forelægges afdelingsmødet til godkendelse, udsendes regnskabet for vedkommende
afdeling til samtlige husstande i afdelingen senest 1 uge før det ordinære afdelingsmøde,
hvor regnskabet skal godkendes.

Stk. 3. Er der udarbejdet skriftlig årsberetning, skal denne ligeledes udsendes til samtlige
husstande i afdelingen senest 1 uge før afdelingsmødet.

Stk. 4. Efter aftale med en lejer kan materiale nævnt i stk. 1-3 og forslag, jf. § 18, stk. 3, 4.
pkt., udsendes til denne lejer elektronisk.

§ 18. Adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette har afdelingens boliglejere og
disses myndige husstandsmedlemmer. Hver husstand har 2 stemmer uanset husstandens
størrelse.

Stk. 2. Adgang har tillige boligorganisationens ledelse og repræsentanter for denne.
Afdelingsmødet kan beslutte, at andre kan deltage i mødet. Organisationens ledelse kan
ligeledes beslutte, at andre kan deltage i mødet. De personer, der er nævnt i 1.-3. pkt., har
ikke stemmeret.

Stk. 3. Enhver, der ifølge stk. 1 og 2 har adgang til afdelingsmødet, har ret til at tage ordet.
Enhver, der ifølge stk. 1 eller stk. 2, 1. pkt., har adgang til afdelingsmødet, har ret til få et
angivet emne behandlet på mødet. Forslag, der ønskes behandlet på det ordinære
afdelingsmøde, skal være afdelingsbestyrelsen i hænde senest 2 uger før mødet. Forslag
bekendtgøres for afdelingens boliglejere senest 1 uge før mødet.

Stk. 4. Afdelingsmødets beslutninger træffes på grundlag af almindeligt stemmeflertal
blandt de tilstedeværende stemmeberettigede, jf. dog § 16. Afdelingsmødet kan beslutte,
at den endelige afgørelse af emner, der er til behandling på afdelingsmødet, skal træffes
ved efterfølgende urafstemning blandt afdelingens boliglejere, hvor hver husstand
ligeledes har 2 stemmer uanset størrelse. Når et forslag har været undergivet
urafstemning, kan ny urafstemning om samme forslag først finde sted efter afholdelse af
ordinært, obligatorisk afdelingsmøde.

Stk. 5. I en protokol optages et kort referat af forhandlingerne. Referatet underskrives af
dirigenten og formanden for afdelingsbestyrelsen. En udskrift af protokollen skal gøres
tilgængelig for afdelingens lejere senest 4 uger efter mødets afholdelse.

§ 19. Afdelingsbestyrelsen godkender driftsbudget og årsregnskab for afdelingen.
Afdelingsbestyrelsen har til brug herfor ret til at se ethvert bilag vedrørende afdelingens
budget og regnskab.

Stk. 2. Afdelingsbestyrelsen forelægger driftsbudget for afdelingsmødet til godkendelse.

Stk. 3. Afdelingsbestyrelsen forelægger de overordnede rammer for iværksættelse af
arbejder og aktiviteter i afdelingen for afdelingsmødet til godkendelse, forinden disse
iværksættes. Afdelingsmødet kan herunder træffe beslutning om iværksættelse af
forebyggende arbejder rettet mod boligområdet og de enkelte beboere med henblik på at
styrke det sociale liv og netværk i boligområdet, hvis afdelingsmødet samtidig tiltræder den
nødvendige lejeforhøjelse.

Stk. 4. Medfører et arbejde eller en aktivitet en lejeforhøjelse, der overstiger 15 pct. af den
gældende årsleje, skal godkendelse ske ved urafstemning blandt afdelingens boliglejere,
hvis mindst 25 pct. af afdelingsmødets stemmeberettigede deltagere fremsætter krav
herom.

Stk. 5. Udførelsen af kollektive anlæg, som bliver fælles for flere afdelinger, kan
gennemføres efter forudgående godkendelse på afdelingsmøder i de respektive
afdelinger.

Stk. 6. Afdelingsmødet fastsætter en husorden og vælger vedligeholdelsesordning for
afdelingen.

Stk. 7. Afdelingsmødet kan beslutte at uddelegere afdelingsbestyrelsens og
afdelingsmødets kompetence på en række områder til en eller flere beboergrupper.

§ 20. Er der i en afdeling ikke valgt afdelingsbestyrelse, eller har en afdelingsbestyrelse
nedlagt sit hverv, uden at ny afdelingsbestyrelse er valgt, varetager boligorganisationens
bestyrelse de funktioner, der er henlagt til afdelingsbestyrelsen. Består afdelingen
udelukkende af ældreboliger, der bebos af svage og plejekrævende beboere, kan
kommunalbestyrelsen dog beslutte, at afdelingsbestyrelsen udpeges af
kommunalbestyrelsen blandt beboere, pårørende eller andre, der vil kunne varetage
beboernes interesse.

Stk. 2. Repræsentantskabet kan efter forudgående godkendelse på afdelingsmøder i de
respektive afdelinger bestemme, at 2 eller flere afdelinger, som udgør en samlet
bebyggelse med fælles varmeforsyning, kollektive anlæg eller lignende, skal anses som
én afdeling med hensyn til beboernes beføjelser, således at afdelingerne skal have fælles
afdelingsmøder og fælles afdelingsbestyrelse.

Stk. 3. Hvert andet år afgår afdelingsbestyrelsens formand. Af afdelingsbestyrelsens
øvrige medlemmer afgår halvdelen hvert år. Afgangsordenen bestemmes for samtidig
valgte medlemmer ved lodtrækning og ellers ved den rækkefølge, som medlemmerne er
valgt i. Genvalg kan finde sted. Et afdelingsbestyrelsesmedlem kan til enhver tid afsættes
af afdelingsmødet.

Stk. 4. Afdelingsbestyrelsen kan i en forretningsorden træffe nærmere bestemmelser om
udførelsen af sit hverv. Indeholder forretningsordenen ikke bestemmelser om beboernes
ret til at gøre sig bekendt med dagsordenen for og referat af afdelingsbestyrelsens møder,
eller findes der ingen forretningsorden, skal afdelingsbestyrelsen sørge for, at
dagsordenen for afdelingsbestyrelsens møder gøres tilgængelige for afdelingens beboere
samtidig med, at der indkaldes til mødet eller kort tid derefter. Afdelingsbestyrelsen skal
ligeledes sørge for, at der udarbejdes referat af møderne, og at disse referater gøres
tilgængelige for afdelingens beboere senest 4 uger efter mødets afholdelse.

Stk. 5. Organisationens ledelse skal yde afdelingsbestyrelsen nødvendig bistand i
forbindelse med udøvelsen af dennes funktioner.

Stk. 6. Organisationens ledelse skal orientere afdelingsbestyrelsen om ledelsens
ansættelse og afskedigelse af ejendomsfunktionærer.

Stk. 7. Afdelingsbestyrelsen påser, at der er god orden i afdelingen. Eventuel påtale sker til
organisationens ledelse.

Stk. 8. Afdelingen afholder rimelige udgifter i forbindelse med afdelingsbestyrelsens
arbejde. Hvervet som medlem af afdelingsbestyrelsen er ulønnet.

Kapitel 5: Valg af revisor

§ 21. Boligorganisationens og dens afdelingers regnskaber revideres af en godkendt
revisor, der vælges på repræsentantskabsmødet. Revisor afgår hvert år, medmindre
vedkommende genvælges.

Kapitel 6: Årsregnskab

§ 22. Regnskabsåret for boligorganisationen og dens afdelinger følger kalenderåret.

Stk. 2. Årsregnskabet består af særskilte regnskaber for organisationen og dens enkelte
afdelinger.

§ 23. Hvis der er ansat en forretningsfører eller direktør, forelægger denne udkast til
årsregnskabet for bestyrelsen

Stk. 2. Det godkendte regnskab underskrives af bestyrelsen og påtegnes af revisor. Hvis
der er ansat en forretningsfører eller direktør, underskriver denne også regnskabet.

§ 24. Det godkendte årsregnskab skal sammen med bestyrelsens årsberetning, revisors
beretning og udskrift af revisionsprotokol senest 6 måneder efter regnskabsårets
afslutning indsendes til kommunalbestyrelsen til gennemgang. Regnskabsmaterialet skal
ligeledes indsendes til Landsbyggefonden.

Kapitel 7: Likvidation

§ 25. Likvidation af boligorganisationen eller dens afdelinger finder sted efter de regler, der
er fastsat herom for almene boligorganisationer.

******

Disse vedtægter suppleres med reglerne i lov om almene boliger m.v. og de
bestemmelser, der er fastsat i medfør heraf.
Vedtaget af boligorganisationens repræsentantskab
den 28/5 2025