Beboerforeningsvedtægter

Vedtægter 
§1 Foreningens navn er Beboerforeningen Morbærhaven.
Stk. 2.  Foreningens hjemsted er Albertslund Kommune.

§2  Foreningens formål er: 

  • gennem aktivering og medbestemmelse at skabe et menneskeligt boligmiljø.
  • at støtte og medvirke til beboeraktiviteter.
  • at varetage beboernes interesser overfor administration og myndigheder.

Medlemskab, valgbarhed, afstemning.

§3  Foreningens medlemmer er alle beboere som er i besiddelse af gyldig lejekontrakt eller bor i en fremlejet lejlighed. Personer der bor, med folkeregister adresse i Morbærhaven, uden at være på lejekontrakten kan meldes ind i beboerforeningen, mod at der fremadrettet betales beboerforeningskontingent for alle medlemmer af beboerforeningen på adressen.
Beboerkort udstedes af AUB, og gælder både som vaskekort og beboerforeningskort for de personer der er på lejekontrakten. Hvis man er ”ekstramedlem” i beboerforeningen, udstedes beboerkortet uden vaskechip.
Stk. 2.  Beboerkortet bruges som ID i forbindelse med fællesmøde, generalforsamling, indmeldelse i grupper, salg/leje på beboerkontoret, samt som nøgle til gruppelokaler.
Beboerkortet mister sin gyldighed ved fraflytning eller ved restance i huslejebetalingen.

§4  Ethvert medlem kan vælges til beboerforeningens funktioner, og enhver kan genvælges, med mindre at der er truffet afgørelser om andet. Kandidaten skal ved nyvalg være til stede. Ved genvalg er skriftligt tilsagn om opstilling tilstrækkeligt, og sidestilles med personlig tilstedeværelse.

§5 Foreningens generelle afstemningsprincip er almindeligt stemmeflertal og håndsoprækning.
Stk. 2. Når mindst en af de tilstedeværende kræver det, skal der være skriftlig afstemning.
Stk. 3.  Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Stk. 4.  I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget og kan tages op igen på fremtidige dagsordner.
Stk. 5.  Personvalg afgøres altid ved skriftlig afstemning.
Stk. 6.  Ved personafstemninger omfattende besættelse af mere end en post, afgiver hver stemmeberettiget højst et antal stemmer svarende til det antal poster, der er på valg, og der skal stemmes på forskellige personer.
Stk. 7.  I tilfælde af stemmelighed ved personvalg foretages omvalg mellem de personer, der har stemmelighed.

Regnskabsår

§6  Foreningens regnskabsår er perioden fra 1. januar til 31. december.
Revideret regnskab skal foreligge senest 2 måneder efter regnskabsårets udløb.
Revision af regnskaberne skal foretages af en uafhængig og udenfor Morbærhaven boende revisor. Beboerforeningens kasserere og regnskabsførere kan af fællesmødet eller generalforsamlingen få fuldmagt til i enighed at ansætte en sådan.
Revideret regnskab udsendes sammen med dagsorden og mødeindkaldelse til april-fællesmødet.

Generalforsamlingen

§7  Ordinær generalforsamling afholdes den 2. søndag, i november måned.
Stk. 2. Varsling af generalforsamlingen med angivelse af dato skal ske i de to seneste udgaver af Det Sædvanlige Fis før fristen for indlevering af forslag.
Stk. 3.  Forslag til dagsorden skal være skriftligt indleveret senest 21 dage før generalforsamlingen. Indleveringen skal ske via mail til gf@aub.dk.
Stk. 4.  Indkaldelse med dagsorden samt skriftlige beretninger afdelingsbestyrelsen skal være samtlige beboere i hænde 10 dage før generalforsamlingen.
Stk. 5.  Alle beboere skal for at deltage i generalforsamlingen kunne vise gyldig legitimation i form af huslejekvittering for november i forbindelse med lejekontrakt/boligtilladelse/fremlejekontrakt eller gyldigt beboerforeningskort.
Stk. 6.  Formålet med generalforsamlingen er bl.a. en evaluering af årets arbejde boligpolitisk, samt at fremkomme med retningslinjer for det kommende år.
Stk. 7.  Ved digitale generalforsamlinger og fællesmøder oprettes der en mulighed for at stemme digitalt, på en måde der sikrer det er den enkelte beboer der stemmer.

§8  Dagsorden til ordinær generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

  • Valg af ordstyrer og to referenter.
  • Valg af fire personer til stemmeudvalg.
  • Godkendelse af dagsorden.
  • Beretning fra afdelingsbestyrelsen.
  • Fastsættelse af kontingent.
  • Fastsættelse af rammebeløb til afdelingsbestyrelsen og andre rammebeløb.
  • Fastsættelse af timetal for lønnede tillidspersoner og servicepersoner.
  • Valg af tillidspersoner.

    (Tillidsposter i Beboerforeningen Morbærhaven omfatter bestyrer og næstformand for Den Våde Høne, samt redaktør for Det Sædvanlige Fis)

§9  Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når afdelingsbestyrelsen finder anledning til det, el­ler når mindst 8 pct. af medlemmerne af foreningen ønsker et angivet emne behandlet, eller når en tidligere generalforsamling har truffet beslutning herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 2 ugers varsel. Indkaldelsen skal angive tid og sted for den ekstraordinære generalforsamling samt dags­orden.

Fællesmødet

§10  Fællesmødet afholdes 3. torsdag i lige måneder. Hvis denne torsdag er en helligdag afholdes fællesmødet dog på førstkommende torsdag, der ikke er en helligdag.
Stk. 2. Alle møder er beslutningsdygtige, hvis de er korrekt indkaldt, se §10, stk. 11.
Stk. 3.  Såfremt en bevilling er vedtaget af et fællesmøde, behandles et forslag om ændring af bevillingen som et selvstændigt økonomisk forpligtende forslag.
Stk. 4.  Bevillingsansøgningerne skal være offentliggjort i Det Sædvanlige Fis eller online på www.aub.dk og indeholde formål, løbetid og budget.
Stk. 5.  Fællesmødet kan bevilge penge til grupperne, når det på fællesmødet er blevet godtgjort, at der inden for rammerne af foreningens økonomi er plads til bevillingen.
Stk. 6.  Afdelingsbestyrelsen skal på fællesmødet redegøre for hvilke beløb, der kan afsættes til bevilling.
Stk. 7.  Bevillingsforslag forkastes automatisk, hvis ansøgeren ikke er repræsenteret på mødet.
Stk. 8.  Økonomisk forpligtende forslag (f.eks. gruppeansøgninger) skal være optrykt på dagsordenen.
Stk. 9.  Der kan ikke tages beslutninger under punktet Eventuelt.
Stk. 10.  Fællesmødet er foreningens øverste myndighed mellem generalforsamlingerne.
Stk. 11.  Fællesmødet indkaldes af afdelingsbestyrelsen. Skriftlig indkaldelse med dagsorden udsendes med Det Sædvanlige Fis eller online på www.aub.dk senest en uge før fællesmødet.
Stk. 12.  Forslag til behandling på fællesmødet skal sendes til afdelingsbestyrelsen på mail (fm@aub.dk) senest ved den deadline som er offentliggjort i den sidst udkomne udgave af Det Sædvanlige Fis

§11 Dagsorden til fællesmødet skal mindst indeholde følgende punkter:

  • Valg af ordstyrer og referent.
  • Valg af to stemmetællere.
  • Godkendelse af dagsorden og referat, samt af eventuelt generalforsamlingsreferat.
  • Nyt fra:
    • Kassereren
    • Afdelingsbestyrelsen
    • AUB
    • Grupperne
  • Eventuelt
  • Evaluering af mødets indhold og forløb.

Stk. 2.  Punkter opført enkeltvis på dagsorden skal under afstemning hver for sig. Bevillingsansøgninger opføres som selvstændigt dagsordenspunkt.
Stk. 3.  Dagsorden til april-fællesmødet skal indeholde “Godkendelse af regnskaber”.    

§12  Fællesmødet er den eneste myndighed, som kan træffe beslutninger, der binder foreningen økonomisk og politisk mellem generalforsamlingerne.

Stk. 2.  Undtagelsesvis kan afdelingsbestyrelsen mellem fællesmøderne foretage uopsættelige økonomiske beslutninger til sikring af den daglige drift af beboerforeningen ud over det af generalforsamlingen fastsatte rammebeløb. Sådanne beslutninger kan kun tages, såfremt hele afdelingsbestyrelsen er enig om det. Beslutningen skal forelægges førstkommende fællesmøde til godkendelse.

Stk. 3.  Afdelingsbestyrelsen har imellem fællesmøderne en dispensationspulje til at hjælpe grupperne. Puljens størrelse fastsættes på generalforsamlingen for det kommende år. Puljen kan bruges til grupper, der akut mangler penge. Ansøgninger skal laves som et detaljeret budget og indsendes som separat punkt på et afdelingsbestyrelsesmøde. Der kan kun dispenseres op til dkk 600 pr. ansøgning. Afdelingsbestyrelsen kan afvise en ansøgning såfremt det vurderes at ansøgningen skal på et

Tegningsregler

§13 Afdelingsbestyrelsen nedsætter et kontorudvalg som består af mellem en til tre medlemmer af afdelingsbestyrelsen samt en af AUB ansat bestyrer, disse tegner foreningen økonomisk. Bestyreren er medlem af kontorudvalget på lige fod med medlemmerne af afdelingsbestyrelsen. Kontorudvalget kan råde over betalingskort og har ret til, på foreningens vegne, at disponere over foreningens konti i pengeinstitutter, såfremt at minimum af to medlemmer af kontorudvalget godkender betalingerne, herunder udbetalinger via netbank.

Stk. 2.  Banken vil ved ny bestyrer eller kontorudvalgsmedlem modtage referat fra afdelingsbestyrelsesmødet og fuldmagtblanket underskrevet af alle de deltagende, siddende medlemmer af afdelingsbestyrelsen. Af referatet vil fremgå de siddende medlemmer, samt hvem der sidder i kontorudvalget.

§14 Suspendering af tillidsvalgte personer kan kun ske på fællesmøde.
Stk. 2. Fratræder eller suspenderes et medlem midt i en valgperiode, overdrages medlemmets arbejdsopgaver til en person konstitueret af afdelingsbestyrelsen, indtil det på førstkommende fællesmøde kan overdrages officielt til en nyvalgt person.
Stk. 3.  Suspenderinger skal indgå i den udsendte dagsorden og kan altså ikke sættes på dagsordenen efter denne er offentliggjort.

§15 Der må ikke afholdes andre møder i beboerforeningen samtidig med fællesmødet eller generalforsamlingen, og andre aktiviteter må kun finde sted, hvis fællesmødet/generalforsamlingen ikke forstyrres heraf.

Afdelingsbestyrelsen

§16  Beboerforeningens daglige drift og repræsentation forestås af afdelingsbestyrelsen.

Afdelingsbestyrelsen varetager kollektivt følgende opgaver:

  • Formidling af kontakt mellem beboerforeningen og beboerne, AUBs administration og afdelingsbestyrelsen.
  • Kontakt til instanser og foreninger uden for Morbærhaven, som beboerforeningen er medlem af eller har samarbejde med.
  • Afdelingsbestyrelsen varetager beboerforeningens sekretariatsfunktioner, administration af og tilsyn med nøglesystemet.
  • Afdelingsbestyrelsen er ansvarlig for udsendelsen af indkaldelse til fællesmødet og generalforsamlingen, samt udarbejdelse af dagsordener.
  • Afdelingsbestyrelsen udarbejder skriftlig beretning til generalforsamlingen og fællesmødet.
  • Afdelingsbestyrelsen udsender senest 2 måneder efter generalforsamlingen en revideret udgave af foreningens vedtægter.

Stk. 2.  Afdelingsbestyrelsen har ansvar for at de stillinger, som generalforsamlingen afsætter i lønregnskabet, bliver besat. Afdelingsbestyrelsen kan vælge at uddelegere ansvaret til et udvalg eller en gruppe.
Stk. 3.  Servicemedarbejderne på beboerkontoret kan ikke være medlemmer af kontorudvalget og KNIU, og er inhabile i KNIU-sager.
Stk. 4.  Alle beboere har adgang til afdelingsbestyrelsesmøder. Ved behandling af fortrolige sager gælder denne regel dog ikke.
Stk. 5.  Afdelingsbestyrelsen kan på et afdelingsbestyrelsesmøde, med mindst 2/3 af afdelingsbestyrelsen fremmødt, suspendere en tillidsvalgt indtil næstkommende fællesmøde, såfremt den tillidsvalgte i beboerforeningssammenhæng, har optrådt til alvorlig gene for andre beboere eller misbrugt beboerforeningens aktiviteter eller faciliteter. Suspenderingen skal derefter, som et selvstændigt punkt på næstkommende fællesmødes dagsorden, for at kunne besluttes som værende gyldig, jævnfør §15 stk. 2.

Ansatte i beboerforeningen 

§17 Beboerforeningen råder over en række ansatte i AUB. Oprettelse og nedlægning af stillinger skal vedtages på en generalforsamling.

Stillingerne er som følgende:

  1. En bestyrer af beboerforeningen
  2. En sekretær for afdelingsbestyrelsen
  3. To servicemedarbejdere til beboerkontoret
  4. En festlokalekontrollant
  5. To-tre rengøringsmedarbejdere til fællesområderne

De ansattes opgaver er herunder kort beskrevet:

  1. Står for den daglige ledelse af beboerforeningen for afdelingsbestyrelsen. Bestyreren har ansvaret for at opgaver løses til tiden i samarbejde med afdelingsbestyrelsen. Bestyreren skal altid følge afdelingsbestyrelsens anvisninger. Skal i forening med kassereren være daglig leder for de ansatte beboerforeningen råder over. Stillingen bør besættes af en ikke-beboer.
  2. Laver dagsordenener og tager referat til ab-møder og fællesmøder. Skriver referat til generalforsamlingen. Sender beskeder til beboere for afdelingsbestyrelsen. Stillingen bør besættes af en beboer.
  3. Holder beboerkontoret kørende. Uddeler breve for afdelingsbestyrelsen og KNIU. Fører kæledyrsregistreringer. Salg/leje af redskaber, samt leje af festlokalet. Stillingerne bør besættes af beboere.
  4. Fører kontrol med festlokalet i forbindelse med udlejninger. Sørger for lokalet er fungerende og har hvad der skal bruges. Stillingen bør besættes af en beboer.
  5. Sørger for rengøringen på beboerforeningens fællesområder. Stillingerne bør besættes af beboere.

§18  Administrations- og lønningsregnskab for beboerforeningen udarbejdes af kontorudvalget og bestyreren.
Stk. 2.  Lønnen til de ansatte i AUB som beboerforeningen råder over, reguleres årligt d. 1. januar i forhold til Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks for september måned (september 2022 sættes til 126,48). Er dette indeks dog lavere end forrige års indeks for september måned fastholdes lønnen uændret.  Lønnen udbetales af Kollegiernes Kontor i København (KKIK).

Den Våde Høne

§19 Foreningen Beboerværtshuset Den Våde Høne drives af Bargruppen på vegne af Beboerforeningen Morbærhaven.  Vedtægterne for Den Våde Høne kan kun ændres på Beboerforeningen Morbærhavens Fællesmøder eller Generalforsamling. De nærmere vedtægter for foreningen er beskrevet i vedtægterne for Bargruppen.

Ansvarshavende redaktør for Det Sædvanlige Fis

§20 Redaktøren vælges på generalforsamlingen for et år ad gangen og er ansvarlig i henhold til presselovens bestemmelser. Redaktøren er ansvarlig for at samle en bladgruppe til fremstilling af Det Sædvanlige Fis, for at pasningen af redaktionen sker på en forsvarlig måde samt for ekstern udsendelse af bladet.

Beboerbladet Det Sædvanlige Fis

§21 Beboerforeningen udgiver et gratis beboerblad, for hvilket der gælder:

Bladet skal optage:

  • Officielle bestyrelsesreferater
  • Fællesmødedagsorden
  • Fællesmødereferat
  • Generalforsamlingsreferat
  • Mødeoversigt

Alle beboerindlæg skal optages. Anonyme indlæg optages, når ophavspersonen er kendt af redaktøren.

Redaktøren har myndighed til at forkorte beboerindlæg, når dette anmærkes som redaktionel note i forbindelse med indlægget.

Det er tilladt grupper, foreninger og politiske organisationer, der er repræsenteret blandt beboerne i Morbærhaven, at bringe meddelelser og annoncer i bladet, når dette sker på ansvar af og med navns nævnelse af en beboer.

Stk. 2.  Alle rettigheder til originalbidrag til Det Sædvanlige Fis tilhører ophavsmanden. Ved at indsende bidraget til redaktionen har ophavsmanden dog givet redaktionen tilladelse til, at den kan aftrykke bidraget i Det Sædvanlige Fis uden begrænsninger og uden vederlag.

Grupper

§22 Fællesmødet nedsætter grupper, for hvilke der gælder:

  • Ethvert medlem af foreningen kan foreslå dannelsen af en gruppe.
  • Gruppens oprettelse under foreningen sker som dagsordenspunkt på fællesmødet på baggrund af oplæg i blad.
  • Gruppen vælger en eller flere kontaktpersoner, som er kontaktled til afdelingsbestyrelsen og øvrige beboere.
  • Grupper har pligt til, så vidt muligt, at offentliggøre kontaktpersoner og mødetidspunkter, samt at orientere om aktiviteter på fællesmødet eller i beboerbladet.
  • Grupper har pligt til at udforme vedtægter der beskriver gruppens formål, aktiviteter, procedure for at opnå medlemskab samt hvornår der afholdes faste gruppemøder.
  • Grupper har pligt til at revidere deres vedtægter mindst en gang årligt.
  • Fællesmødet kan fratage grupper rammebeløb helt eller delvist, hvis det vurderes, at gruppen forsømmer det udadvendte arbejde.
  • Fællesmødet kan vedtage retningslinjer og vedtægter for de af fællesmødet nedsatte grupper, når dette er angivet som punkt på dagsordenen, og forslaget er offentliggjort i Det Sædvanlige Fis eller online på www.aub.dk.
  • Tildeling af rum til en eller flere grupper sker som dagsordenspunkt på fællesmødet.
  • Det er ikke tilladt for beboerforeningens grupper at have indtægter, opkræve kontingent og lign., som tilfalder gruppens egne medlemmer personligt. Et eventuelt overskud i gruppen skal tilfalde beboerforeningen ved gruppens nedlæggelse.
  • De pengebeholdninger, som en gruppe har oparbejdet, kan der kun disponeres over via beboerforeningen.
  • Det er kontorudvalget, som bestemmer, hvilke grupper, der må arbejde med en pengebeholdning.
  • Enhver genstand, som en gruppe har brugt i sit virke og som er købt for tilskud givet af beboerforeningen eller for gruppens egen indtjening, skal afleveres tilbage til beboerforeningen ved nedlæggelse af gruppen.

§23 Fællesmødet kan indstille, at en gruppe nedlægges. Derefter skal gruppens nedlæggelse drøftes på et afdelingsbestyrelsesmøde. Dette møde indkaldes særskilt i Det Sædvanlige Fis. Af annonceringen skal det fremgå, at nedlæggelsen af pågældende gruppe overvejes.

Kontaktpersoner for gruppen skal skriftligt have samme besked mindst en uge før det pågældende afdelingsbestyrelsesmøde.

Næste fællesmøde kan herefter nedlægge gruppen. Såfremt en gruppe er enig om det kan den dog selv sætte nedlæggelse af gruppen på dagsordenen til fællesmødet umiddelbart. Hvis en gruppe har en rammebevilling, bortfalder denne automatisk ved nedlæggelsen. Efter nedlæggelse af en gruppe kan fællesmødet pålægge gruppens medlemmer, at de rydder et evt. gruppelokale. Inden for en uge efter nedlæggelse af en gruppe skal alle nøglepersoner aflevere deres nøgle til afdelingsbestyrelsen.

§24 Afdelingsbestyrelsen kan på et afdelingsbestyrelsesmøde, hvor mindst 2/3 af afdelingsbestyrelsen er fremmødt, for en tidsbegrænset periode forbyde en beboer at gøre brug af en eller flere af beboerforeningens aktiviteter eller faciliteter, såfremt denne beboer i beboerforeningssammenhæng har optrådt til alvorlig gene for andre beboere eller misbrugt beboerforeningens aktiviteter eller faciliteter. Et forbud kan ankes til fællesmødet.

Afdelingsbestyrelsen kan dog aldrig formene en beboer adgang til generalforsamlingen eller fællesmødet, og beboeren vil under alle omstændigheder have ret til at fremføre sin sag på det følgende ordinære afdelingsbestyrelsesmøde.

Er pågældende beboer valgt til et tillidshverv må forbuddet ikke have til konsekvens, at han/hun hindres i at udøve dette hverv. Såfremt en eller flere af afdelingsbestyrelsesmedlemmerne er medlem af pågældende gruppe mm kan disse ikke deltage i beslutningen.

Beslutningen om et forbud skal straks meddeles alle parter skriftligt.

Stk. 2.  Fællesmødet kan vælge at uddelegere retten til ovennævnte forbud i forbindelse med vedtagelsen af særlige gruppevedtægter.

Et forbud udstedt efter særlige gruppevedtægter kan dog altid ankes til afdelingsbestyrelsen. En sådan anke behandles efter reglerne i §24 stk. 1.

Generelt

§25 Ændringer af beboerforeningens vedtægter sker som punkt på dagsordenen til generalforsamlingen. Ændringsforslagene skal foreligge med dagsordenen.

§26 Der gælder rygeforbud i samtlige beboerforeningens lokaler, med undtagelse af lokaler hvortil der er opført rygekabiner.

§27 Generalforsamlingen kan melde Morbærhaven ind i foreninger, når dette er varslet som punkt på dagsordenen i henhold til regler for indkaldelse.

Stk. 2. Udmeldelse af foreninger, som Morbærhaven er medlem af, kan kun ske på generalforsamlingen, og kun når det er varslet som punkt på dagsordenen i henhold til regler for indkaldelse.

§28 Opløsning af foreningen sker som dagsordenspunkt på generalforsamlingen med fremmøde af mindst 25 % af beboerne i Morbærhaven. Med færre fremmødte kan disse indkalde til ekstraordinær generalforsamling til afholdelse tidligst 14 dage efter, hvor de fremmødte kan opløse foreningen.

§29 Anvendelse af foreningens midler bestemmes af den opløsende generalforsamling.

Sidst ændret på ekstraordinær generalforsamling torsdag d. 16. juni 2022.