Ansøg om bolig
Beboerinformation
Faciliteter
- Værksteder
- Beboergrupper
- Vaskerier
- Leje af festlokale
- Fitness
Til orientering af nye kontaktpersoner for aktivitetsgrupper i Morbærhaven. Formålet med dokumentet er at give kontaktpersonerne indblik i hvilke områder og arbejdsopgaver der følger med opgaven som kontaktperson.
Som kontaktperson for en gruppe er der nogle ting man bør gøre sig klart.
Grupper der har en rammebevilling kan bruge denne til at betale for forskellige funktioner/poster i gruppen, fx indkøb af materialer, remedier eller inventar. (Se et eksempel på et budget sidst i guiden).
I forbindelse med indkøb til en gruppe er der en række små opgaver:
I praksis:
Gruppen bliver enige om, hvad de skal have af nyt inventar fx 4 nye pool køer til spillokalet. Gruppen kan vælge at finde et par tilbud i fællesskab eller vælge en eller flere personer til at indhente tilbud.
Kontaktpersonen er ansvarlig for, at gruppen selv fører regnskab med sit budget og har en kopi af samtlige udlæg/indkøb der er foretaget af gruppen. Disse skal gemmes digitalt og overleveres ifm. til- og fratrædelser af kontaktpersoner. Hav gerne en kopi af årets budget som er tilgængelig for alle gruppens medlemmer således at alle hele tiden kan følge med i gruppens forbrug.
Enhver gruppe er forpligtet til at informere om gruppens kontaktperson, mødetidspunkter og aktiviteter, som gruppen afholder.
Kontaktpersonen eller den udpegede ansvarlige bør være opmærksom på:
Ovenstående vejledning og forholdsregler er genstand for forandring.
Hvis der er nogle spørgsmål så skriv gerne til: gruppeudvalget@aub.dk
Grupperne har hver sit budget – eller rammebevilling – som bliver fastlagt på det årlige afdelingsmøde.
En gruppe i Morbærhaven har som udgangspunkt ikke noget budget medmindre de søger om det op til afdelingsmødet.
Det er en god ide, at være klar med et budget for det kommende år i god tid. Deadline er som udgangspunkt 21 dage før afdelingsmødet.
Budgettet er gruppens økonomiske overblik. Det er her gruppen kan se hvor meget den har brugt og stadig har til rådighed. Det er mest hensigtsmæssigt, at det er kontaktpersonen fra gruppen, som fører budgettet og ligger det nye budget for det kommende år.
Her er et eksempel på hvordan et budget kan se ud år for år. For en god ordens skyld er der sat lidt ekstra tekst på, som forklarer hvad de forskellige rækker og koloner indeholder. Forklaringsteksten er i kursiv.
Poster | År/budget | Aktuelt forbrug | Indestående/dato | Noter til forbrug |
|
|
|
|
|
Bladgruppen | 2022 | Forbrugt | Indestående/dato | Noter |
|
|
|
|
|
Trykning af blad | 50.000 | 39.623,40 | 10.376,60(24/10) |
|
Småanskaffelser | 4.000 | 3.904,10 | 95,90(24/10) |
|
Fortæring/mødebevilling | 12.000 | 9.236,16 | 2.763,84(24/10) |
|
Udflugt | 3.000 | 3.000 | 0,00(24/10) |
|
|
|
|
|
|
I alt | 69.000 | 55.763,66 | 13.236,34(24/10) |
|
Der er, reelt set, ikke mange grænser for hvilke poster man kan have med i sit budget, men for gruppens egen skyld er det bedst at holde det nogenlunde overordnet i benævnelserne.
I budgettet til afdelingsmødet skal gruppen bare skrive hvad sidste års budget var på og hvad pengene er blevet brugt til, samt hvad de gerne vil have næste år. Der må meget gerne følge en beretning med budgettet når man indsender det til afdelingsbestyrelsen. Beretningerne bringes i indkaldelsen til afdelingsmødet og er ment som en orientering til Morbærhavens beboere om gruppens aktivitet gennem det forgange år og ønsker for det nye.